onsdag 03. juni 2020

Veteranklub vil have de gamle Veloer på gaden

En beretning om den legendariske "cykel med hjælpemotor"

Ejner Noe i værkstedet, igang med at renovere en gammel "Velo"

Henrik Bygholm og Ejner Noe på tur med de gamle Velo SoleX

Af Hanne Monrad
AALESTRUP: De fleste voksne husker den lille franske knallert – Velosolex.
Velosolex-knallerten er siden 1946 produceret i over syv millioner eksemplarer.
Alligevel er der langt imellem vi ser en Velo i gadebilledet.
- Det vil Aalestrup Classic Bil & MC Klub, gerne ændre lidt på. Klubben har i forvejen en afdeling for veteranknallerter, Aalestrup Classic 50cc, men laver nu en ny afdeling for de gamle Veloer, Velosolex og Velo Vap, fortæller formanden Henrik Bygholm, Aalestrup.
- Vi kalder den en knallert, men Veloen er oprindelig en cykel med hjælpemotor. Den lille motor, der er monteret oven på forhjulet, er på 48 ccm og yder ca. en en halv hk. Den giver Veloen en topfart på, i bedste fald, ca. 28 km/t, siger Henrik Bygholm.
I forhold til mere almindelige veteranknallerter, for eksempel  Puch, Yamaha, Kreidler og andre fra 60erne og 70erne, har Velosolex'en svært ved at følge med. De nyere veteranknallerter køre typisk omkring 30-35 km/t
Det gør, at Veloerne meget sjældent deltager på knallertture. Det lyder måske ikke af meget om de køre 25 eller 30 km/t, men det gør faktisk en stor forskel. Desuden taber Veloen hurtig pusten på selv mindre bakker og der må hjælpes lidt til med pedalerne.
Det lyder alt sammen som om Veloen er helt håbløst og noget man skal holde sig fra.
Det skal man måske også, hvis man gerne vil have lidt fart og træk på knallerten, men vil man ud og nyde naturen og have en lille nem og billig knallert, så er en Velo et godt valg.
- I forbindelse med at vi skulle starte den nye gruppe for Veloer, bestemte jeg mig for at jeg hellere måtte erhverve mig sådan en lille fransk maskine. Jeg havde den samme holdning, og fordom, som mange andre der køre veteranknallert – at Veloen var for svag til at kunne bruges til noget, siger formanden for Aalestrup Classic Bil & MC Klub, Henrik Bygholm og fortsætter.
- Jeg fandt min Velosolex hos en klubkammerat og den ligner noget der har været med i flere krige. Den er rusten og bulet, ja faktisk ser den forfærdelig ud, men mekanisk er den i top. Jeg syntes den er meget charmerende med alt den patina, som vi kalder det, og jeg kan ikke drømme om at lave om på det.
Den skal have de knubs og skrammer som 54 år nu engang har giver den.
- Jeg kunne nøjes med at smide  1.500 kr. for den, så det er en billig måde at komme til at køre knallert på. Det viste sig endda at min Velosolex er en model 3800, som er den Velo model mange kalder den ”rigtige” Velosolex og så er den fra 1966 – samme år som mig selv. Det gør den jo ikke ringere!
Henrik Bygholm har i forvejen flere nyere veteranknallerter, så han er ikke ny i faget. Alligevel overraskede den lille franske knallert ham positivt.
- Jeg havde på ingen måde forestillet mig at jeg ville blive så glad for den. Jeg benytter hver en mulighed for at smutte en tur på den. Jeg tager den ofte når jeg handler ind og når jeg kører hen i klubhuset.
-  Jeg kan endda finde på at tage en ”smut-omvej”, for at få en længere tur på den.
Jeg nyder at høre den lille stille motor og kan fint affinde mig med at den lige er en anelse langsommere og skal have lidt hjælp i pedalerne af og til.
På de længere ture foretrækker Henrik Bygholm dog de nyere veteranknallerter, men til småture og ture op til et halvt hundrede km, kan Veloen nemt bruges.
En billig måde at køre veteranknallert på.
Priserne på veteranknallerter er høje, men med Veloerne kan alle være med.
Priserne på Velosolex og Velo Vap er stadig så lave, at det er overkommeligt for de fleste.
Man kan faktisk nemt skaffe sig et køreklar eksemplar til et par tusinde og nogle gange endda billigere. Vil man ofre et par tusind mere, så kan man nemt finde et flot eksemplar.
En veteran ansvarsforsikring på en Velo koster under kr. 500,- om året, så det vælter heller ikke budgettet.
Så man interesseret i mekanik og gerne vil have en spændende og sjov hobby, så er det en god mulighed at starte med at køre Velo.

Coronaen
Det er et par erfarne herre, som har sat sig for at Velo-ejerne nu skal samles og køre ture sammen.
Tovholderne for Velo-gruppen, er ud over formanden Henrik Bygholm, også Ejner Noe.
Ejner Noe har mange års erfaring som Nimbuskøre og tidligere formand for Himmerlands Nimbusklub. Han har i en længere årrække haft en VeloSoleX, men har aldrig rigtig fået den ud og køre.
Det var planen at det hele skulle skydes i gang med en klubaften i Classic klubbens lokaler i Aalestrup i april måned. Det satte Coronakrisen dog en stopper for, så nu bliver det i stedet en flyvende start med køreture.
- Vi håber at der bliver åbnet op for at vi må forsamles flere her i juni måned, og så slå vi for alvor i gang. Vi glæder os naturligvis til vi at kan blive flere om at dele oplevelserne. Det bliver selvfølgelig efter gældende regler og med afstand og god håndhygiejne.
- I løbet af sommeren laver vi flere ture. I øjeblikket er der to større ture i støbeskeen. En tur mod Viborg af Himmerlandsstien og en tur rundt i Aalborg og Nørresundby området. Det bliver en tur over begge broer og rundt på Nørresundby siden. De ture har vi tidligere lavet med veteranknallerter - og med stor succes.
Derudover kommer der naturligvis kortere køreture, fortæller Henrik Bygholm.
Classic-klubben har også planer om Velo klubaftner i klubhuset i Aalestrup i vinterhalvåret. Der er ligeledes planer om værkstedsaftner i vinterhalvåret.
- VeloSoleXén er på én gang både meget simpel, men også meget anderledes i forhold til mere almindelige veteranknallerter. Jeg har selv haft stor glæde af at makke med vores Veloer, sammen med Ejer Noe. Det har vi begge lært meget af.
Vi tro at der er flere der ude der gerne vil lære mere om Veloens mekanik, og andre der kan bidrage med viden.
Store forventninger
Aalestrup Classic Bil & MC Klub har store forventninger til denne nye Veloafdeling. Klubben har haft stor succes med knallertafdelingen ”Aalestrup Classic 50cc”. Den startede klubben i 2012 og har lavet utallige mindre og større ture gennem årene. De sidste 4 år har Aalestrup Classic 50cc være i Trollhättan i Sverige og hvis Coronaen tillader det, er der 50 tilmeldte til turen i august.
- Så lange ture som vi køre med de nyere veteranknallerter, tror jeg ikke vi kommer til med Veloerne. Vi tilpasser turene så de passer til hastigheden og rækkevidden på Veloerne. Det skal nok blive både spændende og ikke mindst sjovt – vi glæder os! slutter Henrik Bygholm.


onsdag 23. september 2020

Aalestrup fik ikke nyt menighedsråd

Indkalder til ekstraordinær valgforsamling i oktober

onsdag 23. september 2020

Spejdere i Aalestrup skruer op for friluftsliv

Oles Torp Gruppe er klar til fællesskab

tirsdag 22. september 2020

Corona status quo i Vesthimmerland

VESTHIMMERLAND: Statens Serum Institut har netop offentliggjort de seneste tal for corona tilfælde...

torsdag 17. september 2020

Corona: Ingen nye smittede i Vesthimmerland

VESTHIMMERLAND: De nyeste tal for Statens Serum Institut viser ingen nye smittede i Vesthimmerlands...

onsdag 16. september 2020

Akvarel-udstilling på Ulbjerg Cafeteria

Af Hanne MonradULBJERG: Benny Henriksen er en kendt mand i Ulbjerg. Mangt og meget har han deltaget...

onsdag 16. september 2020

XL-Byg i Aalestrup vil udvide byggemarkedet

Lokale håndværkere gør klar til at støbe sokkel

mandag 14. september 2020

Anker ikke dom

AALESTRUP: 72-årige Orla Bertram-Nielsen fra Aalestrup anker ikke sin dom for uagtsomt manddrab.Den...

onsdag 09. september 2020

Veteraner blev hædret på national flagdag

Den nationale flagdag for Danmarks udsendte er indstiftet for at hædre de personer, der har været...

onsdag 09. september 2020

Mange tog afsked med Per i Brugsen

Af Thorkil ChristensenAALESTRUP: Forleden blev der taget afsked med brugsuddeler Per Bach Mortensen...

torsdag 03. september 2020

Dømt for uagtsomt manddrab

Tre måneders fængsel til mand fra Aalestrup

Arkiv

ingen nyheder i denne liste