onsdag 03. juni 2020

Veteranklub vil have de gamle Veloer på gaden

En beretning om den legendariske "cykel med hjælpemotor"

Ejner Noe i værkstedet, igang med at renovere en gammel "Velo"

Henrik Bygholm og Ejner Noe på tur med de gamle Velo SoleX

Af Hanne Monrad
AALESTRUP: De fleste voksne husker den lille franske knallert – Velosolex.
Velosolex-knallerten er siden 1946 produceret i over syv millioner eksemplarer.
Alligevel er der langt imellem vi ser en Velo i gadebilledet.
- Det vil Aalestrup Classic Bil & MC Klub, gerne ændre lidt på. Klubben har i forvejen en afdeling for veteranknallerter, Aalestrup Classic 50cc, men laver nu en ny afdeling for de gamle Veloer, Velosolex og Velo Vap, fortæller formanden Henrik Bygholm, Aalestrup.
- Vi kalder den en knallert, men Veloen er oprindelig en cykel med hjælpemotor. Den lille motor, der er monteret oven på forhjulet, er på 48 ccm og yder ca. en en halv hk. Den giver Veloen en topfart på, i bedste fald, ca. 28 km/t, siger Henrik Bygholm.
I forhold til mere almindelige veteranknallerter, for eksempel  Puch, Yamaha, Kreidler og andre fra 60erne og 70erne, har Velosolex'en svært ved at følge med. De nyere veteranknallerter køre typisk omkring 30-35 km/t
Det gør, at Veloerne meget sjældent deltager på knallertture. Det lyder måske ikke af meget om de køre 25 eller 30 km/t, men det gør faktisk en stor forskel. Desuden taber Veloen hurtig pusten på selv mindre bakker og der må hjælpes lidt til med pedalerne.
Det lyder alt sammen som om Veloen er helt håbløst og noget man skal holde sig fra.
Det skal man måske også, hvis man gerne vil have lidt fart og træk på knallerten, men vil man ud og nyde naturen og have en lille nem og billig knallert, så er en Velo et godt valg.
- I forbindelse med at vi skulle starte den nye gruppe for Veloer, bestemte jeg mig for at jeg hellere måtte erhverve mig sådan en lille fransk maskine. Jeg havde den samme holdning, og fordom, som mange andre der køre veteranknallert – at Veloen var for svag til at kunne bruges til noget, siger formanden for Aalestrup Classic Bil & MC Klub, Henrik Bygholm og fortsætter.
- Jeg fandt min Velosolex hos en klubkammerat og den ligner noget der har været med i flere krige. Den er rusten og bulet, ja faktisk ser den forfærdelig ud, men mekanisk er den i top. Jeg syntes den er meget charmerende med alt den patina, som vi kalder det, og jeg kan ikke drømme om at lave om på det.
Den skal have de knubs og skrammer som 54 år nu engang har giver den.
- Jeg kunne nøjes med at smide  1.500 kr. for den, så det er en billig måde at komme til at køre knallert på. Det viste sig endda at min Velosolex er en model 3800, som er den Velo model mange kalder den ”rigtige” Velosolex og så er den fra 1966 – samme år som mig selv. Det gør den jo ikke ringere!
Henrik Bygholm har i forvejen flere nyere veteranknallerter, så han er ikke ny i faget. Alligevel overraskede den lille franske knallert ham positivt.
- Jeg havde på ingen måde forestillet mig at jeg ville blive så glad for den. Jeg benytter hver en mulighed for at smutte en tur på den. Jeg tager den ofte når jeg handler ind og når jeg kører hen i klubhuset.
-  Jeg kan endda finde på at tage en ”smut-omvej”, for at få en længere tur på den.
Jeg nyder at høre den lille stille motor og kan fint affinde mig med at den lige er en anelse langsommere og skal have lidt hjælp i pedalerne af og til.
På de længere ture foretrækker Henrik Bygholm dog de nyere veteranknallerter, men til småture og ture op til et halvt hundrede km, kan Veloen nemt bruges.
En billig måde at køre veteranknallert på.
Priserne på veteranknallerter er høje, men med Veloerne kan alle være med.
Priserne på Velosolex og Velo Vap er stadig så lave, at det er overkommeligt for de fleste.
Man kan faktisk nemt skaffe sig et køreklar eksemplar til et par tusinde og nogle gange endda billigere. Vil man ofre et par tusind mere, så kan man nemt finde et flot eksemplar.
En veteran ansvarsforsikring på en Velo koster under kr. 500,- om året, så det vælter heller ikke budgettet.
Så man interesseret i mekanik og gerne vil have en spændende og sjov hobby, så er det en god mulighed at starte med at køre Velo.

Coronaen
Det er et par erfarne herre, som har sat sig for at Velo-ejerne nu skal samles og køre ture sammen.
Tovholderne for Velo-gruppen, er ud over formanden Henrik Bygholm, også Ejner Noe.
Ejner Noe har mange års erfaring som Nimbuskøre og tidligere formand for Himmerlands Nimbusklub. Han har i en længere årrække haft en VeloSoleX, men har aldrig rigtig fået den ud og køre.
Det var planen at det hele skulle skydes i gang med en klubaften i Classic klubbens lokaler i Aalestrup i april måned. Det satte Coronakrisen dog en stopper for, så nu bliver det i stedet en flyvende start med køreture.
- Vi håber at der bliver åbnet op for at vi må forsamles flere her i juni måned, og så slå vi for alvor i gang. Vi glæder os naturligvis til vi at kan blive flere om at dele oplevelserne. Det bliver selvfølgelig efter gældende regler og med afstand og god håndhygiejne.
- I løbet af sommeren laver vi flere ture. I øjeblikket er der to større ture i støbeskeen. En tur mod Viborg af Himmerlandsstien og en tur rundt i Aalborg og Nørresundby området. Det bliver en tur over begge broer og rundt på Nørresundby siden. De ture har vi tidligere lavet med veteranknallerter - og med stor succes.
Derudover kommer der naturligvis kortere køreture, fortæller Henrik Bygholm.
Classic-klubben har også planer om Velo klubaftner i klubhuset i Aalestrup i vinterhalvåret. Der er ligeledes planer om værkstedsaftner i vinterhalvåret.
- VeloSoleXén er på én gang både meget simpel, men også meget anderledes i forhold til mere almindelige veteranknallerter. Jeg har selv haft stor glæde af at makke med vores Veloer, sammen med Ejer Noe. Det har vi begge lært meget af.
Vi tro at der er flere der ude der gerne vil lære mere om Veloens mekanik, og andre der kan bidrage med viden.
Store forventninger
Aalestrup Classic Bil & MC Klub har store forventninger til denne nye Veloafdeling. Klubben har haft stor succes med knallertafdelingen ”Aalestrup Classic 50cc”. Den startede klubben i 2012 og har lavet utallige mindre og større ture gennem årene. De sidste 4 år har Aalestrup Classic 50cc være i Trollhättan i Sverige og hvis Coronaen tillader det, er der 50 tilmeldte til turen i august.
- Så lange ture som vi køre med de nyere veteranknallerter, tror jeg ikke vi kommer til med Veloerne. Vi tilpasser turene så de passer til hastigheden og rækkevidden på Veloerne. Det skal nok blive både spændende og ikke mindst sjovt – vi glæder os! slutter Henrik Bygholm.


onsdag 08. juli 2020

Aftenmusik ved åen i Aalestrup

Lokale musikere spiller søndag i rosenparken

onsdag 08. juli 2020

Utryghed ved den nye bro over Simested Å

Lokalpolitiker har bragt bekymringer videre

onsdag 24. juni 2020

Et tilfredsstillende år for Bio Aalestrup

Lokal "Top 10" over de mest populære film

onsdag 24. juni 2020

Mini Knaberfest er i støbeskeen

Men der bliver ikke kåret en Knaberregent i år

onsdag 17. juni 2020

35 i Østerbølle på kirkerundvisning

Af Hanne MonradØSTERBØLLE: For sjette år i træk inviterer en lang række af Vesthimmerlands...

onsdag 17. juni 2020

Liv i vandet igen i Aalestrup

Hårdt arbejde blev belønnet med glade badegæster

onsdag 10. juni 2020

Aalestrup Friluftsbad åbner igen på lørdag

AALESTRUP: I løbet af ugen bliver der igen et dejligt sommervejr og til glæde for store og små i...

onsdag 10. juni 2020

Aalestrup Naturefterskole: Nu er eleverne tilbage efter en Corona-pause

AALESTRUP: På Aalestrup Naturefterskole går livet igen sin næsten vanlige gang. Eleverne er tilbage...

onsdag 27. maj 2020

Fra politiets døgnrapport

Tre sigtelser til mand fra AalestrupAALESTRUP: En 22-årig bilist fra Aalestrup blev kl. 23 tirsdag...

onsdag 27. maj 2020

Er klar til at åbne fodterapi i Møldrup

Sanni Tøttrup Wölck er statsautoriseret fodterapeut

Arkiv

ingen nyheder i denne liste